Monday, March 28, 2011

NO!!!NO!!NOo0o!! JGN BUAT LPS MKN...

hyeep~~
huh..sja nk share tips sihat ckit.. cewwah..
ney suma kesan terperap half day kt hospital,teman ibu..
so,check it 0ut.!!!
ney larangn2 slps mkn:
1.JANGAN MINUM TEH
Mengganggu kelancaran pr0ses pghadamn..


2.JANGAN MANDI
Mandi bley melancarkn pengaliran darah di kaki,tanga,dan bahagian lain tp BUKAN di perut..Ini akan melemahkn pr0ses pghadaman


3.JANGAN TIDUR
Menjejaskn kelancaran proses pghadaman
Meningktkn risiko gastrik


4.JANGAN MEROKOK
Menghisap sebatang rokok slps mkn mberikan kesan yg sma dengn menghisap 10 batang rokok pda wk2 yg len..


5.JANGAN TERLALU BANYAK BERJALAN
Proses penyerapan nutrisi dan pghadaman trganggu akibat trlalu byk brjalan..

Monday, March 21, 2011

kenapa tuhan cipta neraka.??

KALAU ALLAH MAHA BAIK KENAPE ALLAH MENCIPTA NERAKA??????

Ini kisah benar.. Kisah seorang gadis Meayu, beragama Islam, tapi cetek pengetahuan tentang agama.

Ceritanya begini, di sebuah negeri yang melaksanakan dasar 'Membangun Bersama Islam', kerap kali pihak berkuasa tempatan menjalankan pemeriksaan mengejut di premis-premis perniagaan dan kompleks beli-belah, untuk memastikan para pekerja di premis berkenaan menutup aurat.

Saya tidak pasti berapa jumlah denda yang dikenakan sekiranya didapati melakukan kesalahan, tapi selalunya mereka akan diberi amaran bagi kesalahan pertama, dan didenda jika didapati masih enggan mematuhi garis panduan yang ditetapkan.

Lazimnya dalam setiap operasi sebegini, seorang ustaz ditugaskan bersama dengan para pegawai pihak berkuasa tempatan.
Tugasnya adalah untuk menyampaikan nasihat secara berhemah, kerana hukuman dan denda semata-mata tidak mampu memberi kesan yang mendalam.

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di sebuah pasaraya telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat.

Maka dia pun kena denda.

Setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "lepas ini diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan.

Peraturan ni bukan semata-mata peraturan Majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga.

Kalau derhaka tidak mematuhi perintahNya, takut nanti tidak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah.

Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tidak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka."

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka?

Kenapa tidak sediakan syurga sahaja? Macam itu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia sudah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz. Sudah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung.

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia.

Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz.

Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.

Hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga.

Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur.

Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga. Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan:

"Perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga.
Maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma.

Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga. Perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga.

Selepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak. Tak ada siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'.

Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?" Tanya ustaz.

"Mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas macam tu je." Rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

Ustaz mengakhiri kata-katanya:

"Adik, saya bagi nasihat ni kerana kasih sesama umat Islam. Allah itu Maha Penyayang, tapi Dia juga Maha Adil.

Sebab tu neraka perlu wujud. Untuk menghukum hamba-hambaNya yang derhaka, yang menzalimi diri sendiri dan juga orang lain.

Saya rasa awak dah faham sekarang. Kita sedang diuji di atas dunia ni.

Jasad kita bahkan segala-galanya milik Allah, maka bukan hak kita untuk berpakaian sesuka hati kita.

Ingatlah, semuanya dipinjamkan olehNya, sebagai amanah dan ujian.

Semoga kita dapat bersabar dalam mentaati segala perintahNya, untuk kebaikan diri kita juga."

p/s;ser0nok bca citer nih.............suka sgttttt3..hehe

Monday, March 14, 2011

My Wingless angel ;)

''Friendship is always a sweet responsibility,never an opportunity"",this is the famous quotes from Khalil Gibran which once I used to laugh at.Infact,I do not even believe that there is a true friend in this world.People will certainly stab you in the back in the unforgiving situation. Will anyone stay by your side if you have no money?I do not think so!Sometimes,I even wonder what life is about?Is it about love?So,why my own parent never be there for me?Looking back,ever since I am in standard 1, only ‘’Pak Mat’’ our old driver sends and picks me up from school and only ‘’Mak Jah’’ our maid waits for me and serves my meals.My father is a successful businessman while my mother is a lecturer in a famous university.They are just too busy to spend their time with me.


       Now,I began to feel that my life is so empty and meaningless.I am sick of playing games and acting like I never care when they are never there.So,I decided to change my  life.I want to make them proud of me,I will prove myself.That is the only reasons why I take part in ‘’Science Projects Competition”.Luck was on my side,Aleeya the apple of teacher’s eye  volunteered to be in my group.Actually,Aleeya is not the type of friend that I will choose.Most of my friends come from upper class society while Aleeya is only a daughter of a poor farmer and the only reason why she can afford to study in my school is that she got a scholarship from the government.Still,as all my friends is not that bright,I have to take all fish that comes the net.If I join this competition with my friend that I used to hang out,it will likely to be like the blind leading the blind.Opportunity only knocks once,I need her to win this competition.But my friends do not seem to understand and they critisize me like backseat driver.
   At first,all sort of difficulties cropped up and delayed us.Later,we learn how to handle it and together,Aleeya and I burning the midnight oil to rub up  our knowledge in Science.After, two months of preparation,we are totally equipped for the competition.To my surprise,my parent come to watch me during the day of the competition and that ignited my spirit to win simultaneously proving to my friends that this is not a wild-goose chase.The moments when we are announced as the winner,I felt like I can fly.I just smile holding the joy I feel.I was deeply touched and I feel grateful to her for trusting me when all my friends doubt on me.There is something in her that make me feel fine.
   There is magic in friendships.It softens the heart and even affects the nervous system of those who have no heart.She makes me believe angels comes in all shapes and in many ways,and she’s certainly one of them.All my old friends talk to me wryly as I remain close to her even after the competition.They try to bring her down because of jealousy!However, I have made up my mind and I write to Aleeya a letter that comes straight from my heart:

"Dear Aleeya,
You have been more than just a friend to me,and i will never let go of this wonderful friendship.Our destiny keep us close to each other.Coming together is a beginning,keeping together is a progress,working together is a success.Thank you for being there for me.
                                           Yours sincerely,
                                                 NADYA


                ‘’No need to thanks in friendship,just a smile and everything will be fine,’’was her reply.


 

tlgla berubah...!!!!!

urmmmm..nk ckp pa eh.??u know what..i really wanna change myself..
f0r some reasons,i believe something is not rite..
no..bknnya aq x suka dgn diri aq skunk..but u see..every1 has their weakness,n so do i..
ada bnda yg prlu diubah..dr segi sikap n maybe penampilan jgk k0wt..
oh yes..manyak kwn2 tegur.."dilahhhhh....x buley comot sgt" hah...yg tuh bahasa sopan..senang ckp memang aq selekeh..relax ar..that's a reality..i'm not gonna deny a FACT..
seriously..n..h0nestly..........i don't really care how do i look ..
well..kn kita blaja dlu msa form 2,lessons dr citer "phant0m of the opera":DON'T JUDGE A BOOK BY IT'S COVER.!!tg0k..jgn la sbb penampilan,abes kualiti yg ada pda seseorg tuh..appearance can be deceptive,rite sir.??tp......bnda nih sekadar kata2 jea kn.??
realitinya.....kita mmg nilai org dr luaran pown..yea la..walaupn bkn mghina ngn kata2,tp dlm ati mgkin gak terlintas"cess....xkn la dy ............"
lg 1..kan owg slalo0 ckp..beautiful is confidence..bt0l gk an.??kalo selekeh semacam,bkn owg jea x yakin ngn kita,kita  sniri pn x yakin kn?
so..my aim..pasni....insyaALLAH..nk mgurangkn sedikit tahap keselekehan..aiseyhhhh..
walaupn x kiutt miut,but i'll try...cuba utk nmpk kemas..
n..yeah..lg 1 bnda yg sgt2 prlu diubah...............perangai suka brtangguh..ya Allah..aq nih suka wat bnda at the eleventh hour..
"pr0crastination is da thief of time"
aq ney suka sgt mbik mudah n relax terlebeh..
rasanya da brtahun2 budak2 yg duduk sblh aq msa klaz terseksa ngan perangai aq nih..
huh..dey all kn rajen2..suma kja siap on time..tp aq.???
what a bad habit..!!!my dear self,tlgla berubahhhhhhhhh............







Sunday, March 13, 2011

say heLlo 2 my fluffy friend (^_-)


arghhh..i can't st0p myself fr0m writing b0ut M.R  C.A.T!!please friends,bear with me..hehe
yeahh...i'm already in l0ve with dis creature..what t0 do.??
it's simply bec0z dey r cute+ ad0rable+s0 innocent(yea la sgt)......!!!
wo0keyh..jum usha2 dlu gmbar2 nih..
maybe then,u'll understand what makes them..........S.P.E.C.i.A.L..(at least 4 me)



 1st reason:dy suka tid0..mksudnya.??we shared da same hobby..!!heheh
2.dy suka teman study.....tp..kalo omwork x ciap.??salahkn jea dy.............heheh
3.tg0k...gebu cam bntal pel0k..........kn??
4.dy penyejuk mata..........n penyejukkk hati...............hehe

f0r many reas0ns i do love cats so much..believe me..u'll find such a perfect companion in life when u give urself chance 2 kn0w diz wonderful creature......... ;)